פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      חיידק שעובר בירושה: מה חשוב לדעת לפני שהילדים מתחילים לרוץ?

      לא חסרות סיבות לעודד ילדים לעסוק בפעילות גופנית, אבל מנגד חייבים להיזהר שכן הפיזיולוגיה שלהם שונה מזו של מבוגר. כך תגרמו להם לאמץ את התחביב שלכם

      ריצה (ShutterStock)
      לא בכדי, הגיל המינימלי המומלץ לריצת מרתון הוא 18 (צילום: shutterstock)

      זה קורה בערך בגיל 7-8. אחרי שנים של צפייה בהתנהגות מוזרה בהורה מכור שכוללת השכמה בשעת בוקר דמיונית, היעלמות לפעילות וחזרה עם שעת ההתעוררות המשפחתית כדי לעמוד במחויבות היום. בהתחלה הם עוד הביטו בעיניים שואלות בלי להבין יותר מדי, אבל כעבור זמן מה הם כבר סיגלו סימנים מנחים: הכנת בגדי הריצה, חוסר הסבלנות כשמפספסים אימון והקנאות למשטר הארוחות.

      השלב הבא אמור להיות מבורך בקרב כל מי שחיידק הריצה בנפשו: הילד או הילדה רוצים להצטרף לאימון ולחוות את התמורות הנפשיות הנלוות אליו.

      ואולם, ככל שמדובר בבשורה משמחת עבור ההורים הרצים, מוטלת עליהם החובה לקחת נשימה ארוכה וללמוד כיצד משלבים את הריצה בשגרת חייהם של הילדים בלי לגרום נזקים מידיים ועתידיים וכמובן, בלי להמאיס את העניין באותה מהירות בה הוא הופיע.

      לא חסרות סיבות לעודד ילדים לעסוק בפעילות גופנית וריצה בפרט – עודף משקל, חינוך לאהבת הספורט, פעלתנות, אימוץ הרגלי חיים טובים, הישגיות, שיפור יכולת הריכוז ועוד. ועדיין, לפני שחולמים על הזאטוטים עומדים על הפודיום עם מדליה על הצוואר, חשוב לזכור כמה דברים.

      הורידו את מפלס הלחץ

      ילדים, כמו ילדים, מונעים ממערך שלם של רצונות ותאוות שלא תמיד מובן לנו, המבוגרים. לפיכך, בהחלט ייתכן מצב בו תראו אותם משכימים קום ומוכנים ליציאה ביום אחד, ולמחרת, העניין נזנח כלא היה ואפילו אין רצון להמשיך בו.

      ככל שאתם מעורבים בתהליך קבלת ההחלטות שלהם, ההמלצה היא לא להלחיץ אותם להתמיד בריצה אלא לתת להם את הזמן שלהם. העובדה שאתם נגועים בחיידק לא בהכרח אומרת שגם הם מחויבים לו. בינתיים, המשיכו כרגיל במנהגיכם והמשיכו להוות דוגמה להתמדה ונחישות. הם כבר יחקו אתכם.

      הכירו את המגבלות הפיזיות

      לילדים יש פיזיולוגיה אחרת מלנו המבוגרים, ובהחלט חשוב לזכור זאת. הם רגישים יותר לחום ולקור, העצמות והשרירים שלהם חלשים יותר, הם חשופים יותר לפציעות וספיקת הלב שלהם קטנה יותר. לא בכדי, הגיל המינימלי המומלץ לריצת מרתון הוא 18.

      הילדים שלכם רוצים להתמיד בריצה יחד אתכם? הקפידו שיבצעו תרגילי כוח וגמישות תכופים ולמדו אותם את הטכניקה הדרושה כבר בגיל צעיר. זה אומר איך לנשום נכון, איך להתחיל ולסיים את הצעד ואפילו על מה להסתכל במהלך הריצה.

      ריצה (ShutterStock)
      בשלב הראשון ילדים צריכים להתחיל לרוץ למרחקים קצרים של 1-2 ק"מ (shutterstock)

      כושר נבנה בהדרגה

      ואת הכלל החשוב הזה רצוי מאוד שתבהירו להם כבר בשלב מוקדם. מן הסתם, הם נורא ירצו לרוץ בקצב שלכם ולסיים את המרחק שאתם גומאים, אבל אין לזה מקום. בשלב הראשון ילדים צריכים להתחיל לרוץ למרחקים קצרים של 1-2 ק"מ ולא יותר. היעד הרחוק יותר הוא להשלים ריצת 5 ק"מ בקצב נוח ולהרגיש טוב. את הנטייה שלהם להיות תחרותיים מומלץ לשמור לגיל מאוחר יותר.

      למדו לעצור

      ילדים, בניגוד למבוגרים, יתקשו לוותר או להפסיק פעילות שגורמת להם הנאה מרובה. הבעיה היא שלא תמיד הם מודעים להשלכות ולפוטנציאל הנזק שעלול להיגרם. גם אם הילדים שלכם התמכרו לריצה ונראה שהם נדבקו בחיידק, זה בדיוק הזמן לפקוח את העיניים ולהגביר את הבקרה.

      זה אומר לשים לב לסימני תשישות ועייפות, חוסר תיאבון, ירידה בריכוז או בלימודים, הופעת כאבים ראשוניים שכמובן זוכים להתעלמות מצדם והזנחה של תחומים אחרים בחיים. אל תשכחו שהם אמנם אלה שקובעים את הקצב – אבל אתם אלה שנמצאים עם היד על הדופק.

      חפשו קבוצה מתאימה

      אם הבחנתם שילדיכם מצאו את התחביב החדש בחייהם והם מגלים בו עניין רב וציפייה, הגיע הזמן לשחרר את המושכות. נראה שתפקידכם כמאמנים זמניים הסתיים והגיע הזמן לפנות את המקום למאמנים מוסמכים שיעניקו להם יסודות וכלים כבר בגיל צעיר. זה אומר לרשום אותם לאחת מקבוצות הריצה הרבות ולהיזכר בערגה כמה כיף היה לכם כשהתחלתם.